Silvia Giordano si occupa di arti dello spettacolo: è autrice, giornalista pubblicista e coreografa, curatrice di progetti artistici in festival e master di organizzazione dello spettacolo.

E’ stata Visiting Fellow alla SOAS di Londra, all’IREMUS(Institut de recherche en Musicologie) di Parigi e alla Sorbona di Pariginel dipartimento di amministrazione della musica dove è stata anche lettrice di management musicale e gestione degli eventi culturali per il master in Administration et Gestion de la Musique. E’ docente dei corsi di «Prodotto Teatrale e Operistico» e del «Workshop progettuale di Organizzazione, Gestione e Promozione di un Evento dello Spettacolo» al Master in Management degli Eventi dello Spettacolo a Palazzo Spinellie collabora come ricercatrice con il centro Ask(Laboratorio di economia e gestione delle istituzioni e delle iniziative artistiche e culturali) dell’Università Commerciale Luigi Bocconi.

Dal 2016 al 2017 è assistente alla curatela dei progetti internazionali del Festival Fabbrica Europa che si tiene ogni anno alla Stazione Leopolda e membro del Comitato Giovani della Commissione Nazionale Italiana per l’UNESCO dal 2014 al 2018.

Dal 2013 è giornalista pubblicista iscritta all’Ordine dei giornalisti della Toscana.

Come critica di danza ha collaborato con numerose riviste specializzate in arti performative tra cui Gb Opera.it e Artribune, ha fatto parte della redazione di Sailing & Travel e attualmente si occupa di temi legati all’economia dell’arte e della cultura per Toscana24-Il Sole 24 Ore.

Nel 2016 discute la sua testi di dottorato sulle pratiche di internazionalizzazione delle fondazioni liriche in Italia e in Cina nel track di Management and Development of Cultural Heritage all’IMT School of Advanced Studies di Lucca, ricevendo anche il titolo di Doctor Europaeus. Ha una laurea magistrale in Progettazione dei Sistemi Turistici presso l’Ateneo di Firenze con una tesi sul giornalismo di viaggio on-line nella comunicazione della destinazione culturale Friuli Venezia Giulia e una laurea triennale in Lingue e letterature straniere, cinese e spagnolo, con una tesi sulla diplomazia della Cina in Africa. Nel 2012 si specializza in cultura, economia e diritto nei processi di internazionalizzazione verso la Cina con il master CEDIC al Polo Universitario di Prato e nel 2013 partecipa al Corso di Opera management organizzato da Opera Europa al Lake Balaton in Ungheria.

Parallelamente alla carriera accademica si forma come danzatrice: a 14 anni viene ammessa all’Accademia Internazionale Coreutica di Firenze e successivamente vince una borsa di studio per il biennio di formazione in danza contemporanea al Balletto di Toscana.

Prosegue i suoi studi a Londra e a Parigi lavorando in diverse produzioni coreutiche e partecipando a numerosi spettacoli in teatri lirici italiani e stranieri. Nel 2015 inizia ad occuparsi di regia lirica: è coreografa e assistente alla regia al Maggio Musicale Fiorentino, al Teatro La Fenice di Venezia, all’Opéra di Tours e al Teatro del Giglio di Lucca.

Tra le sue pubblicazioni, “Originated in China: Western Opera and International practices in the Beijing National Centre for the performing arts” pubblicato sul Journal of Cultural Management & Policy e “Pop-Up Museums: challenging the notion of the museum as a permanent institution” pubblicato su Predella, rivista scientifica di arti figurative dell’Università di Pisa.

 

ENGLISH BIO

Born in Udine, Silvia Giordano trained as a dancer, she’s a choreographer, curator and researcher in the performing arts sector. She is also an author and journalist.

In 2002 Silvia moved to Florence (Italy) at an early age to begin her professional training in Ballet at the Accademia Internazionale Coreutica under the direction of Elisabetta Hertel.

In 2006 she won a scholarship to further her training in contemporary dance at Balletto di Toscana directed by Cristina Bozzolini, then she continued her studies in London (The Place) and in Paris (CND and Ménagerie de Verre) coming in contact with numerous international choreographers.

As a dancer and performer she collaborates with Maggio Musicale Fiorentino in Manon Lescaut directed by Olivier Tambosi, in Don Giovanni directed by Lorenzo Mariani, in Walkure directed by La Fura del Baus, in the video production Alexander Nevskij directed by Pierluigi Pier’Alli in Terme di Caracalla (Rome), in Anna Bolena directed by Graham Vick, in Semiramide directed by Luca Ronconi and in L’elisir d’amore directed by Pier Francesco Maestrini.

In June 2015 she dances Dirty Hands and Beauty choreographed by Cesc Gelabert (Gelabert Azzopardi) for the Venice Dance Biennale directed by Virgilio Sieni, in May 2015 she dances Bring the Pain choreographed by Oriol Llecha Llop at Halle Pajol in Paris. She collaborates with the video artist Marcantonio Lunardi interpreting his works The Idol and Public Space (The Idol VIDEOART YEARBOOK 2015 – X edition, Annuario della Videoarte Italiana-“FLOW_1″,”Italian and Chinese contemporary art in dialogue”, Basilica Palladiana, Festival META CINEMA, Accademia di Belle Arti, Bologna; Public Space, St-Petersburg, LUDA gallery – Cyberfest – Russian, L.U.C.C.A Center for Contemporary Art, TIME is Love Screening – 8th edition, Yokohama Community Design Lab, Japan).

As a choreographer, in February 2012 she is finalist of the contest Short Time in Danzainfiera with Goldberg variation and in 2014 she is among the winners of the contest Incursioni promoted by the AED for urban dance performances, in collaboration with the musicians of Luigi Boccherini Conservatory of Lucca. In 2018 she choreographies Allegri’s dances for the opera Dafne directed by Gianmaria Aliverta, conducted by Federico Maria Sardelli for the Festival Maggio Musicale Fiorentino in Grotta del Buontalenti at the Boboli Gardens (Pitti Palace) and in May 2019 she signs the choreographies of “Un ballo in Maschera” at Guangzhou Opera House.

In 2017 she’s the assistant director of Gianmaria Aliverta in Un ballo in maschera, inaugural opera of the season at Teatro La Fenice in Venice and of Pierfrancesco Maestrini in Tosca at Opéra of Tours in France. In 2015 she is the assistant director of Fabio Sparvoli in La Vedova Allegra at Teatro del Giglio in Lucca. In 2014 she followed the production of Norma directed by Pierluigi Pier’Alli at the National Center of Performing Arts in Beijing, from this experience she wrote “Originated in China”: Western opera and international practices in the Beijing National Center for the Performing arts ” published on the ENCATC Journal of Cultural Management & Policy.

From 2016 to 2017 she collaborates with the artistic direction of the dance department in Festival Fabbrica Europa for Contemporary Arts: she is responsible for the realization of Yellow Labor and Notes on Pebble by the Swedish choreographer and theorist Cristina Caprioli, and for the European project NOW (New open working process for the performing arts) for the projects Rope by Ief Spincemaille and Half a House. She holds a phd in Management and Development of Cultural Heritage from IMT Institute for Advanced Studies in Lucca with a research on internationalization practices in opera houses in Italy and in China. She was a visiting

scholar at IREMUS (Institut de Recherche en Musicologie) in Paris and at the Université Paris Sorbonne where she gave lectures on policies for the management of opera houses in Italy, for the Master in Administration and Gestion de la Musique. She teaches “Theater and Opera Product” and “Design, Management and Promotion of Performing arts Events” at the Master in Management of performing arts events of Palazzo Spinelli in Florence.

She attended numerous seminars and studied with many internationally renowned professors including Itzik Galili, Hofesh Shechter Company, Marco Berrettini (Contemporary flow e Marx, Bruce Lee, Krishnamurti – La nascita della danza), Salva Sanchis (Rosas, PARTS), Moustpha Ziane, Cesc Gelabert, Virgilio Sieni (CANGO), Anna Maria Ajmone, Mikko Nissinen (Boston Ballet), Wilfride Piollet, Jean Guiserix, Gylbert Meyer, Livio Panier, Alex D’Orsay, Samuel Wursten, Egon Matzen (NDTIII), Garry Trinder, Bela Ratchiskaia, Lucia GEPPI, Barbara Baer, Eugenio SCIGLIANO, Alessandro BIGONZETTI, Eugenio BURATTI, Victor Livtinov, Keren Rosenberg (GAGA Technique), Elita Cannata (Countertechnique).

Parallel to her artistic career she is interested in the biomechanics of the body and the disciplines of support for dancers: she studies Gyrotonic and Bodycode system with Pino Carbone, Ashtanga Yoga with certified teachers of Yoga Alliance, Pilates with Elisabetta Cinelli, Tai Chi Chuan with Marco Guazzelli and Gyrokinesis with Silvia Frosali. In 2012 she became a certified FIF instructor of Pilates Matwork and in 2012 she became a Pilates Matwork Advanced instructor.